Handelsbetingelser

Handelsbetingelser Føniks Computer A/S

  1. Generelle oplysninger

Juridisk navn: Føniks Computer A/S

Organisationsform: 60 Aktieselskab

CVR. nr.: 26208637

Anelystparken 33B, 8381 Tilst

E-mailadresse: kontakt@fcomputer.dk

Telefonnummer: 70606064

Etableringsår: 1997 (aktieselskab 2001)

  1. Afgivelse af ordrer

Afgivelse af ordre via vores hjemmeside er ikke en juridisk bindende aftale, men skal betragtes som en anmodning om bestilling af varer. Føniks Computer har derfor mulighed for at annullere din bestillingsanmodning som følge af trykfejl, tekniske problemer, leveringssvigt og lignende situationer. Når du har afgivet en bestilling via vores hjemmeside, vil vores system automatisk sende dig en e-mail, hvoraf det fremgår, hvilke varer du har anmodet om at bestille. Der er alene tale om en elektronisk kvittering for modtagelse af din bestillingsanmodning.
Bindende ordrebekræftelse sendes til dig, når vi manuelt har gennemgået din bestillingsanmodning.

  1. Betaling

Hos Føniks A/S kan du betale på følgende måder:

  • Betalingskort
  • Gebyrsatser for firmakort udstedt inden for eller uden for EU/EØS samt private betalingskort udstedt uden for EU/EØS:
  • Dankort, Visa/Dankort og eDankort: 0,00 DKK
  • Andre kreditkort: 1,00 %
  • Udenlandske kort: 1,85 %
  • Bankoverførsel - Som udgangspunkt kun ved erhvervskøb, kun efter forudgående aftale.
  • Ekspres Bank finansiering - Rentefri finansiering af køb mellem 2000 og 30.000 kr. (administrationsgebyr 39,- kr. pr. md.)
  • ViaBill - (læs mere her)
  • EAN - kun offentlige institutioner. Der tillægges kr. 18,- i håndteringsgebyr.


Ved afhentnings af forudbetalte varer ved pickup-point, skal du medbringe det betalingskort, der er brugt ved ordreafgivelse, gyldigt dansk billede ID (kørekort / pas) samt adresse legitimation (sygesikring). Hvis ovenstående betingelser ikke er opfyldt kan vi desværre ikke udlevere varen.

Disse noget firkantede regler er ikke lavet for at gøre tingene besværligt for dig, men er en nødvendig sikkerhedsforanstaltning for at imødegå den udbredte kreditkortsvindel, der desværre finder sted.

  1. Levering

Du kan vælge at få leveret med Bring eller GLS. Bring er enten 0,- for at pakken leveres til et Pickup Point nær dig, eller 99,- for hjemmelevering. GLS er enten 15,- for at pakken leveres til en Pakkeshop nær dig, eller, og dette kun gældende for erhvervsdrivende, 99,- for direkte levering.

Der er dog særtilfælde på ekstraordinært store forsendelser såsom store printere, møbler, TV o. lign. som vejer over 20kg, hvor vi ikke kan tilbyde levering GLS eller Bring. I tilfælde hvor forsendelse på en palle er den eneste mulighed grundet vægt eller størrelse på varen, vil du blive kontaktet omkring leveringen af varen på palle. Gebyret for forsendelse på palle er DKK 800.

Dine varer vil typisk ankomme 1-2 hverdage efter bestillingen af varer. Det kan dog i nogle tilfælde tager længere tid end dette. I så fald vil dette være angivet ved varen. Såfremt der bestilles efter kl. 14:00 på hverdage, skal der tillægges 1 hverdag til leveringstiden.

Ved ordrer med flere varer bestemmer varen med den længste leveringstid ordrens leveringstid.

Bemærk venligst at alle priser er dagspriser, samt at der tages forbehold for prisfejl mv. som følge af valutaændringer, force majeure, leveringssvigt, udskudt levering fra Føniks A/S' grossister, afgiftsændringer, udsolgte varer og trykfejl.

  1. Hvis du fortryder dit køb (fortrydelsesret)

Du har 21 dages fortrydelsesret, når du handler hos os.

Fortrydelsesfristen udløber 21 dage efter den dag du:

a) Har modtaget din vare.

b) Får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis.

c) Får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele.

Du skal inden 21 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives ved enten at kontakte os på mail, kontakt@fcomputer.dk, eller ved hjælp af vores online sagsoprettelsessystem. I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret. Du kan også vælge at benytte vores standardfortrydelsesformular og sende med retur. Den finder du medsendt din ordrebekræftelse samt her:

Hent standardfortrydelsesformularen her

Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.

SÆRLIGE BESTEMMELSER FOR ERHVERVSDRIVENDE:

Et erhvervskøb defineres som et køb hvor faktura er udstedt til et firma.

Der gælder de samme salgsbetingelser som for forbrugere, dog med følgende modifikationer.

  • Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende, og der dækkes dermed heller ikke returtransport. Bestillingen er bindende fra bestillingens afgivelsestidspunkt.
  • Der gælder 1 års reklamationsret fra oprindelig fakturadato. Ombytning eller reparation medfører ikke, at der løber en ny 1 års reklamationsperiode.
  • Føniks A/S forbeholder sig ejendomsretten til varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er erlagt.

Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsforbeholdet påhviler køberen.

Der påløber renter fra forfaldsdatoen med 1% pr. påbegyndt måned.

  1. Returnering

Du skal sende din ordre retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter, at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du skal afholde de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varen. Ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind.

Du bærer risikoen for varen fra tidspunktet for varens levering. Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder f.eks. større printer/kopimaskiner, TV og servere. Udgifterne for returnering forventes højest at beløbe sig til ca. DKK 1.500,-.

Varer undtaget fortrydelsesretten

Følgende varetyper er undtaget fortrydelsesretten:

  • Udførte ikke-finansielle tjenesteydelser, hvis leveringen af tjenesteydelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at fortrydelsesretten ophører, når tjenesteydelsen er fuldt udført.
  • Produkter som har været taget i brug og personliggjort med f.eks. en google, windows, microsoft eller apple konto, skal være nulstillet før returnering, ellers er produktet ikke berettiget til at kunne returneres til forhandleren.
  • In-ear høretelefoner, barbermaskiner og andre pleje- og hygiejneprodukter, hvor plomberingen er brudt, tages af hygiejnemæssige årsager ikke retur.
  • Levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
  • Levering af plomberet computersoftware, som forbrugeren har brudt plomberingen på.
  • Levering af digitalt indhold, som ikke leveres på et fysisk medium, hvis udførelsen er påbegyndt med forbrugerens forudgående udtrykkelige samtykke og anerkendelse af, at vedkommende dermed mister sin fortrydelsesret,
  • O.B.S Elektroniske licenser (ESD) som sendes pr. email kan ikke returneres efter købet er faktureret, dette gælder også Windows licenser købt i forbindelse med en Føniks computer. 

Du mister din fortrydelsesret, hvis du bryder plomberingen på computersoftware. Bemærk at hvis dit produkt leveres med et gratis tilhørende spil - også kaldet en gamebundle - så vil du ved brug af din 21 dages fortrydelsesret kun få det fulde beløb tilbagebetalt, hvis det indeholdende spils serienøgle ikke har været taget i brug. Ved brud på feltets forsegling forbeholder vi os retten til at fratrække spillets værdi i det tilbageførte beløb. Hvert spil er skønsmæssigt fastsat til DKK 300,-

Varens stand, når du sender den retur

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik. Det indebærer ikke personliggørelse af software, aktivering af licenser o.lign.

I en butik vil en udstillet vare være sat op til demonstration. Ved levering af en computer, vil aktivering af software og opsætning med personlig bruger og oplysninger ikke være tilladt. Køber du f.eks. en projektor eller en skærm, er det ikke tilladt at montere denne på beslag, da dette efterlader skruemærker. Vær samtidig opmærksom på ikke at fjerne beskyttelsesfilm fra produkter. Denne er til for at beskytte følsomme overflader. Fjernes beskyttelsesfilmen vil produktet ikke længere kunne fremstå som nyt, da overfladen uundgåeligt vil bære brugstegn.

Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.

Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os tilbage. I tilfælde af en værdigforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

Såfremt varen har været åbnet, vil standen på varen skulle vurderes før vi udbetaler købsbeløbet, da der kan forekomme afslag i returbeløbet såfremt der er brugstegn eller mangler på det returnerede produkt.

Hvis du fortryder købet, skal varen sendes eller indleveres til:

Føniks Computer A/S

Anelystparken 33B

8381 Tilst

 

Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.

 

Hvad skal jeg sende med tilbage?

Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen. Ekspeditionen går hurtigere hvis, du ligeledes udfylder vores standardfortrydelsesformular.

  1. Hvis der er noget galt med varen (reklamationsret)

Købelovens mangelsregler kan finde anvendelse på varekøb.

Når du handler på www.fcomputer.dk har du selvfølgelig 24 måneders reklamationsret. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.

Hvor hurtigt skal jeg reklamere?

Du skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Skulle varen mod forventning gå i stykker under reklamationsperioden, repareres denne vederlagsfrit på vort eller producentens værksted, såfremt reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Føniks Computer A/S ombytter som udgangspunkt ikke produkter uden mulighed for først at konstatere defekten, samt muligheden for at udbedre en konstateret defekt.

Skade på produktet som skyldes betjeningsfejl, håndteringsfejl, modifikationer eller groft misbrug fra brugerens side, er ikke dækket af reklamationsretten. Herunder hører også ændring af tilført strømstyrke til enhver relevant komponent.

Føniks A/S kan ikke gøres ansvarlig for tab af kundens data, medmindre det følger direkte af dansk lovgivning.

Anvendelse af reklamationsretten

Reklamation angående fejl og mangler skal meddeles Føniks Computer A/S inden rimelig tid efter fejlen/manglen er opdaget.

Kunden opfordres på det kraftigste til at afgive erklæring omkring produktets fejl eller mangel i forbindelse med reklamationen, idet undladelse kan betyde en forlængelse af afhjælpningsprocessen grundet fejlsøgning.

Komplette PC-systemer som ikke er købt samlet eller monteret af Føniks Computer A/S og hvor der skal fortages fejlsøgning, vil Føniks Computer A/S beregne tiden til fejlsøgning med timetaksten DKK 300 pr. halve time inkl. moms. Produkter der ikke er omfattet af reklamationsretten og som er defekte vil herefter blive omskiftet til timetakst. Ønsker man ikke, at Føniks A/S foretager fejlfinding, skal det defekte produkt afmonteres og sendes separat.

Føniks Computer A/S kan ikke gøres ansvarlig for tab af kundens data, medmindre det følger direkte af dansk lovgivning. Føniks Computer A/S opfordrer derfor kunden til at tage kopi/backup af samtlige data.

Varer der ikke indgår under reklamationsretten og som modtages uden forsvarlig emballage, vil blive omemballeret og der vil blive opkrævet et beløb svarende til Føniks Computer A/S's udgifter til nødvendig og forsvarlig emballering.

Er reklamationen berettiget refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger, såfremt du har taget kontatkt til Føniks Computer, og lavet en aftale herom. Ved reklamation kan der rekvireres en porto-fri fragtlabel til indsendelse af computeren ved henvendelse til Føniks Computer.

Tilbagesendte varer der ikke indeholder fejl

Ved indlevering/indsendelse af defekte varer til Føniks A/S, hvor fejlen er defineret og angivet af kunde og efterfølgende ikke kan konstateres af Føniks A/S, bliver varen returneret til kunden. Kunden vil blive pålagt gebyr for fejlsøgning á DKK 450,- samt evt. gebyr til dækning af fragtomkostninger ved indsendelse samt returfragt.

Medfølger der tilbehør, som ikke fremgår af den medsendte/medleverede fejlbeskrivelse, kan Føniks Computer A/S ikke gøres ansvarlig for en eventuel bortkomst af disse effekter.

En vare skal returneres vedlagt en fakturakopi eller et fakturanummer, hvor produktet fremgår af samt en fejlbeskrivelse, ellers vil produktet blive henlagt, til der foreligger fakturakopi samt en fejlbeskrivelse.

Forsvarlig returnering

Alle produkter der returneres til Føniks A/S skal være forsvarligt indpakket.

Skader som følge af mangelfuld emballering kan medføre at reklamationsretten bortfalder.

Alle produkter der modtages fra Føniks A/S indpakket i antistatisk emballage, skal ved returnering være indpakket i tilsvarende antistatisk emballage. Sker dette ikke, kan varen tage skade, hvilket kan resultere i at fortrydelsesretten eller reklamationsretten bortfalder.

Kompatibilitet

Føniks A/S kan ikke holdes ansvarlig for kompatibilitetsproblemer, som følge af ændringer i en konfiguration af Føniks A/S' sammensatte komponenter.Føniks A/S kan ikke holdes ansvarlig for kompatibilitetsproblemer med hardware købt til selvmontering.

Varen kan indleveres eller sendes til:

Føniks Computer A/S

Anelystparken 33B, 8381 Tilst

 

Vi har brug for følgende information, når du sender varen til os:

Når du returnerer varen, bedes du oplyse så detaljeret som muligt, hvad problemet er. Brug venligst vores RMA system – se hvordan her: Opret reklamation. Det er ikke et krav, men det letter vores sagsbehandling, og minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.

Bemærk venligst, at pakker skal sendes med omdeling. Pakker sendt uden omdeling, pr. efterkrav eller lignende. vil ikke blive modtaget.

Husk, at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, du kan spore din pakke hvis der skulle opstå problemer under forsendelsen.

3 års garanti

Hos Føniks Computer A/S har du altid 3 års garanti på stationære computere af egen produktion, medmindre andet fremgår. Denne garanti gælder fra fakturadato.

Garantien fungerer som en udvidet reklamationsret, hvor Føniks Computer står inde for hardware-funktionalitet i 3 år. Dvs. at Føniks Computer afholder omkostninger ifm. fejlsøgning, reservedele og forsendelse under garantiperioden, ved pludseligt opståede hardwarefejl. Vær opmærksom på, at du ved benyttelse af garantien selv har ansvaret for indpakningen af PC’en i forbindelse med evt. indsendelse af computeren. Vi anbefaler derfor, at du gemmer den oprindelige kasse, som PC’en bliver leveret i.

Der kan rekvireres en porto-fri fragtlabel til indsendelse af computeren ved henvendelse til Føniks Computer. Hvis du selv sender den ind for egen regning får du IKKE dette beløb refunderet. Såfremt fejlen viser sig at være selvforskyldt eller en åbenlys brugerfejl, vil du blive opkrævet DKK 99,- i fragt pr. forsendelse.

Ved indsendelse af en computer med fejl som ikke er dækket af ovenstående garanti, opkræves DKK 300,- inkl. moms pr. påbegyndte halve time, dog minimum DKK 300,- og maksimum DKK 600,- samt fragtomkostninger afholdt af Føniks Computer ifm. sagen (DKK 99,- pr. forsendelse). Vi forbeholder os endvidere retten til at beholde computeren indtil beløbet er betalt. Alle computere testes endvidere inden afsendelse. Ved en garantisag tager vi forbehold for, at vi må udbytte den defekte komponent med en af tilsvarende ydelse og ikke nødvendigvis en 100% identisk model, såfremt modellen er udgået, eller af anden årsag ikke kan skaffes. En erstatning vil altid have min. samme ydelse eller bedre.

 

Det hurtige overblik

Vores garanti dækker:

  • Hardware funktionalitet

Hvis din harddisk pludselig bliver meget langsom, grafikkortet ikke yder som det skal, eller lignende.

  • Pludseligt opståede hardwarefejl

Hvis dit grafikkort pludselig viser mærkelige farver, dine RAM gør computeren ustabil, din harddisk står af eller lignende fejl.

  • Omkostninger til fejlsøgning

Vi fejlsøger uden beregning din computer og al hardware i den. Vores teknikere stressbelaster, tester i spil og har værktøjerne til at finde selv de mest genstridige fejl. Kun ved åbenlyst selvforskyldte skader skal du selv betale.

  • Returfragt ved garantisag

Vi fremsender en pakkelabel så du uden beregning kan sende computeren retur til os.

Vores garanti dækker ikke:

  • Væskeskader - F.eks. som følge af spildt væske i maskinen el. lign.
  • Overlast - Slagskader, tab, fysisk beskadigede porte eller anden fysisk overlast.
  • Komponenter der installeres på egen hånd - dette omfatter også skader ifm. udskift af komponenter, der medfører beskadigelse af komponenter monteret af Føniks Computer.
  • Ukorrekt brug - F.eks. tilførsel af forkert strøm, brug under ekstreme forhold såsom ekstrem kulde, varme, el.lign.
  • Softwaremæssige problemer - F.eks. infektion af malware, virus eller selvforskyldte softwareproblemer.
  • Overclocking som beskadiger komponenter - F.eks. hvis et specifikt komponent overclockes med følgeskader grundet ekstra varmeudvikling el.lign. Det overclockede komponent vil herefter ikke være omfattet af garantien. (Intel XMP opfattes ikke som overclocking).
  1. Hvad gør vi med dine personlige oplysninger (persondatapolitik)

For at du kan indgå aftale med os, har vi brug for følgende oplysninger:

Navn

Adresse

Telefonnummer

E-mail adresse

Vi foretager registreringen af dine personoplysninger med det formål, at kunne levere varen til dig, samt at informere dig omkring ordrens forløb.

Personoplysningerne registreres hos Føniks Computer A/S og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes. Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om, præcis hvilke oplysninger der indsamles og hvorfor.

Direktøren og medarbejdere for Føniks Computer A/S har adgang til de oplysninger, der registreres om dig. Den dataansvarlige på www.fcomputer.dk er Farshad Abolhosseini.

Vi opbevarer ikke kundeoplysninger krypteret. Alle oplysninger transmitteres krypteret. Vores server er desuden sat op med HSTS som sikrer, at din forbindelse til os altid vil være krypteret.

Accepterer du vores handelsbetingelser ifm. afgivelse af en ordre, tillader vi os at kontakte dig på mail omkring din købsoplevelse, eller et ikke fuldført køb. Dette kan være i tilfælde af tekniske problemer eller mislykket betaling. Vi vil kun kontakte dig 1 gang omkring det mislykkede forsøg på afgivelse af ordre.

Vi fremsender, på ordrer hvor dette er relevant, informationer om reklamationsberettigede fejl, samt information om tilkøb af forsikring. Vi videregiver din mailadresse til Trustpilot.

Som registreret hos www.fcomputer.dk har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Føniks Computer A/S via e-mail: datasikkerhed@fcomputer.dk

Du kan læse mere om datasikkerhed her: www.fcomputer.dk/kundecenter/datasikkerhed.

  1. Klageadgang

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til kundeservice pr. mail; kundeservice@fcomputer.dk. Hvis det ikke lykkes at finde en løsning, kan du indgive en klage (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, via www.forbrug.dk.) Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: https://ec.europa.eu/consumers/odr/